Premio Valcellina Award 2011 Concorso Internazionale d’Arte Tessile Contemporanea 8° ed. – Mixing Cultures

GALLERIA FOTOGRAFICA / PHOTO GALLERY

GIURIA / JURY
Andrea Bruciati – Storico dell’arte e curatore / Art historian and curator
Anna Galtarossa – Artista / Artist
Daniel Gonzalez – Artista / Artist
Renata Pompas – Direttore del corso Digital Textile Design, AFOL Moda, giornalista, saggista / Digital Textile Design Course director, AFOL Moda, journalist, essayist
Lydia Predominato – Fiber artista, ideatrice e curatrice di mostre di Fiber Art / Fiber artist, fiber art event
maker and curator
PREMI – ARTISTI SELEZIONATI – OPERE / PRIZES – SELECTED ARTISTS – WORKS

PRIMO PREMIO / FIRST PRIZE
Kirstie Macleod – Barocco

SECONDO PREMIO / SECOND PRIZE
Zane Kokina – After M. Antonioni Zabriskie point or Long way into the dunes

TERZO PREMIO / THIRD PRIZE
Allison Lynn – 8th February: Hari Kuyo

PREMIO CALIMALA/ CALIMALA PRIZE
Milena Gabrijelcic – La pelle dei muri

OPERA SEGNALATA / HONORABLE MENTION
Santanu Das – A narrow stripe of mind

OPERA SEGNALATA / HONORABLE MENTION
Regina Degiorgis Jimenez – Beyond our heads, we are leaders

OPERA SEGNALATA / HONORABLE MENTION
Mariko Kobayashi – God of fox

YASIN BAYRAK – Memory
ALISIA CRUCIANI – 23 pietre letterate
CLAUDIA ATTILI – Sulle terre d’ombra
LIVIA UGOLINI – Passa parola
RUTA NAUJALYTE – 03/09/1981
DEEPA PANCHAMIA – Symbiosis
MIYUKI TATSUMI – The other side of the blind
LUCIA TRAVNIK – Ritual
MARLOES JONGEN – Wings
FEDERICA BURZI – Chroma
NORIKO TOMITA – Crogiuolo
SAYAKA MIYATA – V-e-r-d-u-r-e
KRISZTINA VIGH – Natural selection
YON-CHI LIU – Light worship
SIOU-HUA PENG – Light worship
YONG-RU JHAN – Light worship
JHE-GANG WU – Light worship
YU-SYUAN WANG – Light worship
YI-RU SHIH – Light worship
PEI-SHAN WU – Family album
CHIA-SHAN LEE – The world is assembled by a thread
YA-CHU KANG – Pillow talk
CHRISTIAN NICOLAY- Pillow talk

SAGGIO CRITICO / CRITICAL ESSAY
Descrivo il modo e nel frattempo procedo lungo la via
diAndrea Bruciati

Se dovessimo dare ascolto alla nostra percezione di uomini occidentali, il corso del tempo avrebbe una sola direzione, quasi evoluzionistica, mutuata da una concezione progressiva della Storia di hegeliana memoria: secondo il credo modernista vi è infatti avanzamento della società grazie all’accumulo in avanti degli accadimenti ma, come comprova la stessa fisica meccanica, esiste in realtà un margine di reversibilità.
Venendo alla elaborazione artistica, non più opere autoreferenziali o immobili da se stesse ma lavori precari allora, che nel loro essere ‘deboli’, molli e destrutturati, accolgono la relazione con l’altro e la relatività del loro stesso essere. Nell’esegesi dell’opera, questo comporta sempre un’azione retroattiva nello spettatore per cui ciascuna espressione artistica introduce nuovi assestamenti e ulteriori significati in base anche
al contesto in cui viene mutuata, proprio come la trama di un canovaccio che si modella su un volume o la fabbricazione ultima di un tessuto a maglie larghe. Forse il procedere operativo medesimo di chi affronta l’arte tessile, può essere accostato alla meta-narrazione di Lyotard, al lento indulgere della struttura nel suo formarsi, ad una visione pertanto plurale del tempo propria della condizione postmoderna. Al contrario di quello che affermava Hegel, l’arte non perde per questo di significatività, ma anzi guadagna in libertà, aprendosi a forme espressive inedite di straordinario valore antropologico.
Secondo questa prospettiva l’interesse si sofferma soprattutto verso l’opera di tre autrici che, modellando il tempo in funzione dello spazio, riflettono in maniera autorevole e sensuale sulla modernità della forma, che si declina in installazione. Nuove perché ataviche, esse tracciano percorsi vivificanti per una riflessione
inesausta dell’operare la materia. Attente nel formulare una voce narrante, frutto di abilità certosina e solide base concettuali, le tre autrici non si sono soffermate alla perizia tecnica ma l’hanno evoluta in forma d’arte galvanica, ad alta densità emotiva.

Così per Kirstie Macleod (UK, 1981), che in Barocco performa l’atto del cucire all’interno di un cubo trasparente: come un bulbo, una materia che implode generosamente, il tessuto broccato aumenta di volume e si arricchisce mano a mano. Implementandosi bulimicamente di forme decorative provenienti dalle diverse tradizioni tessili del pianeta, la scultura vivente, ora posta su di un palcoscenico, risulta insieme tableau-vivant e organismo dalla debordante crescita, nucleo germinativo che si evolve all’infinito.

Sempre di decostruzione della materia si tratta se si analizza il lavoro di Krisztina Vigh (H, 1976), che in Natural Selection sfalda la superficie della tela attraverso tre sezioni che assecondano, senza soluzione di continuità, una sorta di paesaggio tridimensionale. Le figure al centro fuggono da legante ed elemento di sconnessione nel contempo, portando l’intera struttura al collasso nella parte estrema e finale che, completamente abbandonata al suo destino, liquidamente si deposita al suolo.

Sempre di narrazione, desunta però dalle suggestioni cinematografiche di Antonioni, si parla per Zane Kokina (LT, 1982), che in After M.Antonioni Zabriskie point or Long way into the dunes recupera la capacità discorsiva del cucire, secondo una sequenza filmica a diapositiva. Otto pannelli documentano lo story-board di una sceneggiatura dimenticata, connotandosi quali quadri abrasi, dove le nuance del colore e le cancellature indotte dalle cuciture si sfilacciano in lande desertiche e distese lunari, liminari all’anima solipsistica dell’individuo moderno.

I describe the way and meanwhile I am proceeding along it
by Andrea Bruciati

If we should rely on our perception typical of western individuals, the course of time would have only one direction. I would say, an almost evolutionary one that has derived from a progressive concept of History of Hegelian memory: according to the modernistic creed, there is, in fact, an advancement in society thanks to the accumulated progression of events. However, as mechanic physics proves, there is actually a margin of reversibility. When we come to artistic creation, we do not have self-referential or motionless works any longer but precarious ones which, in their being “weak”, limp and dismantled, accept interaction with other
entities, acknowledging the relativity of their being. When interpreting an art work, the visitor carries out a retrospective action. In this way, each artistic expression introduces new assessments and further significances considering the context which is enjoyed.
We can make a comparison with a project that is modeled on a pre-set volume, or the final realization of a loose-knit fabric. Maybe the operational process of the textile technique itself can be matched with Lyotard’s metanarration, the slow lingering of the structure while getting formed, in this way accepting a plural vision of
time that is typical of the postmodern condition.
Contrary to what Hegel affirmed, art does not lose power of significance in this connection, instead it gains in terms of freedom getting in contact with uncommon expressive forms of anthropological value. Seen from this angle, our interest goes with a preference towards the works of three woman artists who, while modeling time according to space, authoritatively and sensually reflect on form modernity that becomes an installation. The three artists offer a narrating motif, thanks to their painstaking ability and solid conceptual bases.
They have gone beyond their technical ability and have produced forms of galvanic art, of a high emotional level.

We will cite Kirstie MacLeod (UK, 1981) who with her work Barocco makes a performance sewing while sitting inside a transparent cube: like a bulb, that is a matter that generously implodes, her brocade increases in volume, and gets richer and richer. Bulimically enriched with decorative forms coming from the different textile traditions of our planet, her living sculpture, positioned on a scene, is both a tableau vivant and an overflowing organism, i.e., a germinative infinitely evolving nucleus.

Krisztina Vigh (Hungary, 1976)’s work also belongs to the field of deconstruction. In her work Natural Selection she divides the surface of her work into three sections that show a continued sort of three-dimensional landscape. The figures in the center try to escape from a binding and at the same time disconnecting element leading the entire structure to collapse in its extreme and final part that, completely abandoned, comes down to the ground in a liquid –resembling manner.

Zane Kokina (Lithuania, 1982)’s inspiration goes back to Antonioni’s film suggestions. Her work After M. Antonioni Zabriskie point or Long way into the dunes uses the sewing technique to narrate according to a film sequence in the form of slides.. Eight panels document the story-board of a forgotten scenario, appearing as erased pictures where color hues and the erasing caused by the sewing fray to become desert lands and moon surfaces, i.e., the limit areas of the modern individual’s solipsistic soul.